Wat is griep?

Griep komt door het griepvirus. Een andere naam voor griep is influenza.
Griep is een besmettelijke ziekte die zich snel verspreidt. Elke winter krijgt gemiddeld 1 op de 10 mensen griep. Als veel mensen tegelijk griep hebben, noemen we dat een griepepidemie. U kunt elk jaar opnieuw griep krijgen.
Voor de meeste mensen is griep een vervelende ziekte die vanzelf overgaat.
Sommige mensen kunnen ernstig ziek worden door de griep. Zij zitten in een risicogroep en kunnen gratis de griepprik krijgen.
Echte griep wordt vaak verward met een ‘gewone’ verkoudheid.

Voor wie is de griepprik bedoeld?

De griepprik is bedoeld voor mensen die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door de griep. Zij kunnen bijvoorbeeld een ernstige longontsteking krijgen of uitdrogen. Als u tot een risicogroep behoort, krijgt u het advies om elk jaar de griepprik te halen.

• iedereen van 60 jaar en ouder

• mensen met een langdurige hart- of vaatziekte

• mensen met een langdurige longziekte (bijvoorbeeld astma of COPD)

• mensen met diabetes mellitus (suikerziekte)

• mensen met een nierziekte

• mensen met weinig weerstand:

• door een ziekte

• door een medische behandeling (bijvoorbeeld mensen met kanker die een chemokuur krijgen)

• of door medicijnen die de weerstand verlagen

• Het lichaam van mensen met minder weerstand is kwetsbaar. Daardoor kunnen de gevolgen van griep ernstiger zijn.

Hoort u bij een van deze groepen en bent u zwanger? Ook dan kunt u de griepprik krijgen. De griepprik heeft geen nadelen voor u of uw ongeboren kind.
De praktijkassistente kan u vertellen of u bij een risicogroep hoort. Als u in een risicogroep zit, ontvangt u in het najaar een uitnodiging voor de griepprik. U krijgt de griepprik dan gratis.

Wanneer de griepprik halen?

Als u in een risicogroep zit, ontvangt u elk najaar een uitnodiging voor de griepprik.
Heeft u koorts als u de griepprik wilt halen? Dan moet u de griepprik even uitstellen. Bij een verkoudheid kunt u de griepprik wel gewoon halen.

Bron: Thuisarts

Voor meer informatie en de voor en nadelen van de griepprik kijkt u op

Voor informatie over de Prik tegen Pneumokokken klik hier